• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Media Law

2019/2020
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
6
Кредиты
Статус:
Курс по выбору
Когда читается:
2-й курс, 1, 2 модуль

Преподаватель

Course Syllabus

Abstract

Знание основ права в области медиа представляется необходимым для специалистов, работающих в СМИ или взаимодействующих со СМИ. Изучение данной дисциплины позволяет обеспечить формирование высокого уровня правовой культуры, закладывает основы правомерного поведения при осуществлении профессиональной деятельности.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Целью освоения дисциплины «Право в области медиа» являются ознакомление студентов, не обучающихся по юридической специальности с основными понятиями и институтами права в области медиа.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Имеет представление об источниках права в области медиа
  • Имеет представление о понятии и видах СМИ.
  • Имеет представление об организации деятельности СМИ
  • Имеет представление о правах и обязанностях журналиста
  • Имеет представление об особенностях использования информации в области СМИ
  • Имеет представление о положениях интеллектуального права и их надлежащей реализации в области медиа
  • Имеет представление об особенностях рекламной деятельности в области медиа
  • Имеет представление о наиболее распространенных спорах возникающих в области медиа, а также способах защиты своих прав в указанной сфере общественных отношений
Course Contents

Course Contents

  • The sources of legal regulation in the field of media
    The history of media law. International media regulation. Russian media regulation. Basic concepts used in the field of media. The principles of regulation in the field of media.
  • The concept and types of media
    The concept of the media. The main types of media. Distinctive features of various types of media.
  • Organization of media activities
    Registration of mass media. Denial of mass media registration. Recognition of registration of mass media as invalid. Termination and suspension of mass media.
  • Rights and obligations of the journalist
    Rights of the journalist. Obligations of the journalist. Inadmissibility of abuse of the rights of the journalist.
  • Information in media
    Legal regulation of information. The right to receive information. Confidentiality of information.
  • Intellectual law in the field of media
    The concept and types of intellectual rights. Author. Co-authorship. Legal use of intellectual property. Liability for the unlawful use of intellectual property.
  • Advertising in the field of media
    Legal regulation of advertising. Features of advertising in various types of media.
  • Protection of rights and legitimate interests in media disputes
    The main types of disputes arising in the field of media. Ways to protect the rights and legitimate interests in the field of media depending on various situations.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Аудиторная работа
  • non-blocking Контрольная работа в форме теста
  • non-blocking Экзамен
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (2 module)
    0.3 * Аудиторная работа + 0.2 * Контрольная работа в форме теста + 0.5 * Экзамен
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Bloy, D. (2007). Media Law. London: SAGE Publications Ltd. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=251184

Recommended Additional Bibliography

  • Feintuck, M., & Varney, M. (2006). Media Regulation, Public Interest and the Law (Vol. 2nd ed). Edinburgh: Edinburgh University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=165171
  • Maule, D., & Niu, Z. (2010). Media Law Essentials. Edinburgh: Edinburgh University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=753503
  • Miller, P. (2003). Media Law for Producers (Vol. 4th ed). Amsterdam: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=195039
  • Packard, A. (2012). Digital Media Law (Vol. 2nd ed). Malden, MA: Wiley-Blackwell. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=477262
  • Smartt, U. (2014). Media & Entertainment Law 2/e (Vol. Second edition). Abingdon, Oxon: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=733735
  • Дзялошинский И. М.-ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ЭТИКА ЖУРНАЛИСТА. Учебник и практикум для академического бакалавриата-М.:Издательство Юрайт,2019-412-Бакалавр. Академический курс-978-5-9916-9204-5: -Текст электронный // ЭБС Юрайт - https://biblio-online.ru/book/professionalnaya-etika-zhurnalista-433868
  • Потапов Ю. А.-РОССИЙСКОЕ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВО О ЦЕНЗУРЕ. XVIII — НАЧАЛО XX ВЕКА. Монография-М.:Издательство Юрайт,2019-168-Актуальные монографии-978-5-534-07964-7: -Текст электронный // ЭБС Юрайт - https://biblio-online.ru/book/rossiyskoe-zakonodatelstvo-o-cenzure-xviii-nachalo-xx-veka-442291