Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.

  • A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Предпринимательские навыки

2024/2025
Учебный год
RUS
Обучение ведется на русском языке
5
Кредиты
Статус:
Курс по выбору
Когда читается:
4-й курс, 2 модуль

Программа дисциплины

Аннотация

The purpose of mastering the discipline "Entrepreneurship" is to introduce students to the theory and practice of entrepreneurship. Upon completion of the course, students are expected to represent the different roles of entrepreneurship in society, at the organizational level, and in their own lives. The study of the course should contribute to the formation of the entrepreneurial mindset necessary for successful work in modern business. As part of the discipline, students will get acquainted with the process of developing an entrepreneurial project. As a result of mastering the discipline, students will master the tools for generating ideas, searching for entrepreneurial opportunities, analyzing the market and business environment, calculating the financial indicators of a project, launching and implementing a startup.
Цель освоения дисциплины

Цель освоения дисциплины

  • As a result of mastering the discipline, students will know the basic approaches to the definition of entrepreneurship; types of entrepreneurship (technological, social, intrafirm, etc.), the importance of entrepreneurship for the economy; technology for launching an entrepreneurial project.
  • At the end of the course, students will be able to analyze the current situation and identify an entrepreneurial opportunity; design a business model for various types of business and develop a plan of start-up launching; conduct primary market analysis; calculate the economics of the project; represent an entrepreneurial project.
  • Students will develop such soft skills as teamwork skills, presentation skills, communication, leadership etc.
Планируемые результаты обучения

Планируемые результаты обучения

  • Is able to analyze the resources necessity of the project, assess the core resources and form competitive advantage of the entrepreneurial project.
  • Use the design-thinking methodology
  • Is able to conduct a primary market analysis: customers, competitors, industry. Is able to assess the market potential
  • Is able to design a budget of income and expenses for entrepreneurial project, calculate the main financial indicators for entrepreneurial project
  • Is able to design value proposition, develop a business-model, test hipothesis.
  • Is able to develope a fundraising strategy for the entrepreneurial project
  • Know the key concept of entrepreneurship, different types of entreprneeurship, the role of entrepreneurship in the economy
Содержание учебной дисциплины

Содержание учебной дисциплины

  • The nature of entrepreneurship: the concept and main types of entrepreneurship.
  • Entrepreneurial mindset and idea generation
  • Business model development
  • Entrepreneurial Firm Resources
  • Primary market analysis
  • Calculation of project financial indicators
Элементы контроля

Элементы контроля

  • неблокирующий Защита проекта
    Необходимо подготовить презентацию вашего проекта. Работая в группе по 3-5 человек, необходимо проработать обязательно следующие вопросы: описание продукта и его конкурентные преимущества, анализ рынка, бизнес-модель проекта, прогноз продаж, финансовый план. Проект представляется в формате презентации. Рекомендованная структура итоговой презентации: 1. Потребитель и его проблемы, 2. Описание продукта, ценностное предложение, конкурентные преимущества, 3. Анализ рынка (обязательно PAM, TAM, SAM, SOM, анализ конкурентов), 4. Бизнес-модель проекта (рассказываем только модель монетизации, ключевые виды деятельности и ресурсы, и опционально партнеры), 5. Прогноз продаж (таблица из финансового плана, но по годам), 6. Финансовый план (таблица с расходами (статьи расходов по годам). По итогам курса организовывается презентационная сессия, на которой происходит защита работ групп студентов, проводится презентация проектов. Длительность презентации: 10 минут.
  • неблокирующий Домашнее задание
    Необходимо выбрать один из типов предпринимательства и подготовить доклад с примерами компаний/проектов по данному типу. В презентации отразить: История создания бизнеса Почему этот бизнес относится к тому или иному типу (традиционный, семейный и т.д.) Что отличает этот бизнес от других типов Какие сложности были в процессе создания и развития, и как предприниматель с ними справлялся Другая интересная информация о компании Время на презентацию – 5 минут. Задание выполняется в группах по 3-5 человек.
  • неблокирующий Тест
    Тест включает вопросы по всем пройденным в рамках курса темам.
Промежуточная аттестация

Промежуточная аттестация

  • 2024/2025 учебный год 2 модуль
    0.3 * Домашнее задание + 0.4 * Защита проекта + 0.3 * Тест
Список литературы

Список литературы

Рекомендуемая основная литература

  • 9781119690672 - Steve Blank-Bob Dorf - The Startup Owner's Manual : The Step-By-Step Guide for Building a Great Company - 2020 - Wiley - https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=2417445 - nlebk - 2417445
  • Alhabeeb, M. J. (2015). Entrepreneurial Finance : Fundamentals of Financial Planning and Management for Small Business. Hoboken, New Jersey: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=957003
  • Aulet, B., Ursache, M., & Snyder, C. (2017). Disciplined Entrepreneurship Workbook. Hoboken, NJ: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1487845
  • Bill Aulet. (2013). Disciplined Entrepreneurship : 24 Steps to a Successful Startup. Wiley.
  • Block, J. H. (Jörn), Groh, A. (Alexander), Hornuf, L. (Lars), Vanacker, T. (Tom), & Vismara, S. (Silvio). (2020). The entrepreneurial finance markets of the future: a comparison of crowdfunding and initial coin offerings. https://doi.org/10.1007/s11187-020-00330-2
  • Entrepreneurial finance : venture capital, deal structure & valuation, Smith, J. K., 2019
  • Entrepreneurship in theory and practice : paradoxes in play, , 2017
  • Entrepreneurship in transition economies : diversity, trends, and perspectives, , 2017
  • Miranda S. Lam, & Gina Vega. (2020). Entrepreneurial Finance : Concepts and Cases. Routledge.
  • Osterwalder, A., Smith, A., Bernarda, G., & Pigneur, Y. (2014). Value Proposition Design : How to Create Products and Services Customers Want. Hoboken: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=945730
  • Pressman, A. (2019). Design Thinking : A Guide to Creative Problem Solving for Everyone. New York: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1923524
  • Sahlman, W. A., Hoffman, R., Andreessen, M., & Blank, S. G. (2018). HBR’s 10 Must Reads on Entrepreneurship and Startups (featuring Bonus Article “Why the Lean Startup Changes Everything” by Steve Blank). Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1798805
  • Small business : an entrepreneur's business plan, Hiduke, G. P., 2014
  • This is service design methods : Expanded Service Design Thinking Methods for Real Projects, , 2018

Рекомендуемая дополнительная литература

  • Business model generation : a handbook for visionaries, game changers, and challengers, Osterwalder, A., 2010
  • Introduction to entrepreneurship, Kuratko, D. F., 2014
  • Jerzy Cieślik. (2017). Entrepreneurship in Emerging Economies. Springer. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.b.spr.sprbok.978.3.319.41721.9
  • Osterwalder, A., & Euchner, J. (2019). Business Model Innovation: An Interview with Alex Osterwalder. Research Technology Management, 62(4), 12. https://doi.org/10.1080/08956308.2019.1613114
  • Ries, E. (2011). The Lean Startup : How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York: Currency. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=733896

Авторы

  • Бутрюмова Надежда Николаевна
  • Пимонова Светлана Александровна
  • Назаров Михаил Геннадьевич
  • Данилова Любовь Сергеевна