• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Research Seminar "Methods and Research Techniques in Applied Linguistics"

2024/2025
Academic Year
ENG
Instruction in English
9
ECTS credits
Delivered at:
School of Fundamental and Applied Linguistics
Course type:
Compulsory course
When:
1 year, 2-4 module

Instructors


Merkulova, Edita N.

Course Syllabus

Abstract

The course prepares students for doing research work in linguistics and presenting its results in an academic community. The course gives students a clear idea of the structure of linguistic research, its theory and methodological basis, the population and hierarchy of the methods used, and principles of practical material selection. The course also seeks to give practical application to the knowledge obtained from the basic linguistic disciplines. As the final paper is written and presented in English, the students are familiarised with procedures, models and principles of academic writing, various aspects of rhetoric and composition, conventions of academic communication, etc. Among the “can dos” we aim to achieve are: •The ability to work in a research team •The effective use of technologies of generating ides •Well-developed skills of creating coherent and logically organised texts of various genres (analytical reviews, articles, reports, course paper synopsis, etc.) •The ability to critically evaluate texts from the point of view of their academic literacy •The ability to detect and correct complex syntactic and logical errors •The ability to participate in academic debates •The ability to deliver efficient presentations
Learning Objectives

Learning Objectives

  • The goal of mastering the discipline is preparation of master students specializing in Applied Linguistics and text Analytics for independent research work.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Demonstrates skills in conducting academic discussions in English
  • Is able to carry out competent linguistic analysis of the text at all levels.
  • Is able to choose an effective way to present the project of his research
  • Is able to create an academic text that demonstrates proficiency in linguistic and metalinguistic competencies (logic, analysis, critical thinking, objectivity, etc.)
  • Is able to distinguish between natural sciences and humanities paradigms, quantitative and qualitative methodologies. Determines the type of study
  • Is able to formulate a research problem, hypothesis, define research objectives and optimal methods for their solution
Course Contents

Course Contents

  • Methodology of scientific knowledge. Culture, structure and literature: the boundaries of scientific and non-scientific
  • Academic text as a system: from posing a research question to a finished product
  • Oral communication in an academic environment (conferences, seminars, speeches, discussions)
  • Linguistic methods of text research: theory and practice
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Участие в семинарах
  • non-blocking Mind map для литературного обзора
  • non-blocking Proposal
    Текст, не более 10 страниц 12 кегель, 1.5 интервал. Четкая (заданная) структура Устная защита
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2024/2025 4th module
    0.14 * Mind map для литературного обзора + 0.14 * Mind map для литературного обзора + 0.14 * Mind map для литературного обзора + 0.16 * Proposal + 0.14 * Участие в семинарах + 0.14 * Участие в семинарах + 0.14 * Участие в семинарах
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Academic Vocabulary for Social Sciences=Академическая лексика социальных дисциплин, учебное пособие, 302 с., Короткина, И. Б., 2016
  • Арнольд, И. В. Основы научных исследований в лингвистике : учебное пособие / И. В. Арнольд. — 2-е изд., стер. — Москва : ФЛИНТА, 2018. — 176 с. — ISBN 978-5-9765-2964-9. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/102543 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Бессонов, Б. Н.  История и философия науки : учебное пособие для бакалавриата и магистратуры / Б. Н. Бессонов. — 2-е изд., доп. — Москва : Издательство Юрайт, 2019. — 293 с. — (Бакалавр и магистр. Академический курс). — ISBN 978-5-534-04523-9. — Текст : электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. — URL: https://urait.ru/bcode/431147 (дата обращения: 28.08.2023).
  • Короткина, И. Б. Academic Vocabulary for Social Sciences = Академическая лексика социальных дисциплин [Электронный ресурс] : учеб. пособие/ И.Б. Короткина ; Нац. ис-след. ун-т «Высшая школа экономики». — 2-е изд. (эл.). — Электрон, текстовые дан. (I файл pdf: 305 с). — М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2018. —Систем, требования: Adobe Reader XI либо Adobe Digital Editions 4.5 ; экран 10'. - ISBN 978-5-7598-1486-3. – Текст : электронный. - URL: https://new.znanium.com/catalog/product/1018922 - Текст : электронный. - URL: http://znanium.com/catalog/product/1018922
  • Меняйло, В. В.  Академическое письмо. Лексика. Developing Academic Literacy : учебное пособие для бакалавриата и магистратуры / В. В. Меняйло, Н. А. Тулякова, С. В. Чумилкин. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : Издательство Юрайт, 2019. — 240 с. — (Бакалавр и магистр. Академический курс). — ISBN 978-5-534-01656-7. — Текст : электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. — URL: https://urait.ru/bcode/437602 (дата обращения: 28.08.2023).
  • МЕРКУРЬЕВА ВЕРА БРОНИСЛАВОВНА. (2015). Лингвистический Анализ Художественного Текста. Crede Experto: Транспорт, Общество, Образование, Язык, (2). Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsclk&AN=edsclk.16984526
  • Теория текста : учебное пособие / Ю. Н. Земская, И. Ю. Качесова, Л. М. Комиссарова, Н. В. Панченко. — 2-е изд., стер. — Москва : ФЛИНТА, 2016. — 224 с. — ISBN 978-5-9765-0841-5. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/84338 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Язык. Познание. Коммуникация, пер. с англ. под ред. В. И. Герасимова ; сост. В. В. Петрова ; вступ. ст. Ю. Н. Караулова, В. В. Петрова, 2-е изд., 310 с., Ван Дейк, Т. А., 2015

Recommended Additional Bibliography

  • Лавриненко, В. Н.  Исследование социально-экономических и политических процессов : учебник для бакалавров / В. Н. Лавриненко, Л. М. Путилова. — 3-е изд., перераб. и доп. — Москва : Издательство Юрайт, 2019. — 251 с. — (Бакалавр и магистр. Академический курс). — ISBN 978-5-9916-3369-7. — Текст : электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. — URL: https://urait.ru/bcode/426173 (дата обращения: 28.08.2023).
  • Оганян, К. М.  Методология и методы социологического исследования : учебник для академического бакалавриата / К. М. Оганян. — 3-е изд., испр. и доп. — Москва : Издательство Юрайт, 2019. — 299 с. — (Бакалавр. Академический курс). — ISBN 978-5-534-09590-6. — Текст : электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. — URL: https://urait.ru/bcode/434398 (дата обращения: 28.08.2023).

Authors

  • MASLOVA DARYA ALEKSANDROVNA
  • MERKULOVA EDITA NIKOLAEVNA