• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Business and Professional Communication in Cross-Cultural Environment(Soft Skills)

2021/2022
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
3
Кредиты
Статус:
Курс обязательный
Когда читается:
3-й курс, 4 модуль

Course Syllabus

Abstract

The course includes two main blocks studied at the same time: in the first block students get acquainted with various aspects of business interaction in an intercultural environment: self-presentation, personnel management and teamwork, business etiquette, preparation for public speaking and delivery of presentations, negotiations, conflict resolution, etc. Training is based on role-playing games, case studies, brainstorming and discussions. The purpose of the second block is to familiarize students with the classifications of national and business cultures of different countries of the world and their impact on business behavior, the implementation of tasks and strategies in the international business environment. As a part of the course, students have the opportunity to study and compare the specifics of the culture of Russia, Western countries (USA, Germany, Italy, Great Britain, France), the Asian region (China, Japan, India), Scandinavia.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Learning objective: The key objective of the course is developing cross-cultural competence to effectively communicate and function in professional and academic environment.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Знаком с ключевыми понятиями и определениями кросс-культурной коммуникации. Имеет представление о культуре групп.
  • Знаком с моделью DMIS (Милтон-Беннета). Знаком с аспектами национальной культуры. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры России.
  • Знаком с базовыми понятиями теории Э. Холла. Умеет смоделировать и провести знакомство и деловую беседу с новыми партнерами. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры США.
  • Знаком с базовыми аспектами теории Г. Хофстеде. Способен применить интерактивный стиль в профессиональной коммуникации. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры Китая.
  • Знаком с базовыми аспектами теории Р. Льюиса. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры Германии.
  • Способен определить особенности стилей коммуникации. Способен адаптировать стиль коммуникации к ситуации профессионального общения. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры Великобритании.
  • Знаком с основными видами и приемами вербальной и невербальной коммуникации. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры Японии.
  • Знаком с основными стратегиями управления непродуктивной коммуникацией. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры Италии и Испании.
  • Умеет использовать основные стратегии публичного выступления и проведения переговоров в профессиональной межкультурной среде. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры Индии.
  • Умеет использовать основные стратегии урегулирования конфликтов в профессиональной среде. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры Франции.
  • Умеет распознавать типы вопросов при общении в профессиональной среде и использовать соответствующие стратегии коммуникации при ответах. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры арабских стран.
  • Знаком с общими принципами работы в интернациональной команде. Знаком с основными аспектами национальной и деловой культуры скандинавских стран.
Course Contents

Course Contents

  • Introduction to building cultural awareness. Culture and communication.
    Understanding the terms and concepts of “culture” and “communication”. Elements and layers of culture. Cultural stereotypes.
  • Developmental Model of Intercultural Sensitivity. Сulture and culture shock. Сultural profile: Russia
    Сulture and culture shock. Stages of acquiring cross-cultural competence. Сultural profile: Russia (national and business culture).
  • Сross-cultural theory of E.T. Hall. First meetings: introductions, small talk. Cultural profile: USA
    Hall’s cultural parameters: attitude to space and time. High-context and low-context cultures. First meetings.: introductions, small talk. Cultural profile: USA (national and business culture).
  • G. Hofstede’s cultural dimensions. Interactive communication style. Cultural profile: China
    Classification of cultures according to six dimensions of G. Hofstede (Power Distance, Individualism/Collectivism, Masculinity/Femininity, Uncertainty Avoidance, Short-/Long-term orientation, Indulgence/Restraint). Interactive communication style. Cultural profile: China (national and business culture).
  • R. Lewis’ theory. Cultural profile: Germany.
    Linear-active, multi-active and reactive types of culture. Cultural profile: Germany (national and business culture).
  • Сommunication styles. Cultural profile: UK
    Types of communication styles (non-verbal communication). Cultural profile: UK (national and business culture).
  • Verbal and non-verbal communication. Cultural profile: Japan.
    The functions of nonverbal communication. Classifications of nonverbal communication. Cultural profile: Japan (national and business culture).
  • Dealing with difficult communicators. Cultural profile: Italy and Spain.
    Types of difficult communicators. Strategies to handle difficult communicators. Cultural profile: Italy and Spain (national and business culture).
  • Presenting and negotiating across cultures. Сultural profile: India
    Presentation techniques. Setting clear objectives for a negotiation. Influencing strategies for negotiations. Cultural profile: India (national and business culture).
  • Managing conflict. Cultural profile: France
    Understanding and avoiding conflict. Dealing with conflict. Cultural profile: France (national and business culture).
  • Handling questions. Cultural profiles: Arab countries.
    Recognizing different types of questions. Q&A sessions: efficient strategies. Cultural profile: Arab countries (national and business culture).
  • Working in an International Team. Cultural profile: Scandinavia
    Basic principles of teamwork. Team roles and responsibilities. Diversity and creativity. Cultural profile: Scandinavian countries (national and business culture).
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Аудиторная работа
    Неподготовленная речь в ходе дискуссий, деловых игр, кейсов и пр. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе. Является элементом контроля, не подлежащим пересдаче, поскольку представлена на конкретном занятии в реальном времени.
  • non-blocking Презентация
    Данный вид деятельности выполняется на занятии, при этом обязательно использование слайдов MS Power Point. Структура презентации определяется преподавателем, темы предоставляются студентам на выбор. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе. Презентация является элементом контроля, не подлежащим пересдаче, поскольку должна быть представлена на конкретном занятии.
  • non-blocking Ролевая игра/монолог
    Подготовленная ролевая игра/монологическое высказывание. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе.
  • non-blocking Тест
    Тест проверяет знания основных моделей и подходов к МКК. Тесты проводятся на занятиях. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе.
  • non-blocking Аудиторная работа
    Неподготовленная речь в ходе дискуссий, деловых игр, кейсов и пр. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе. Является элементом контроля, не подлежащим пересдаче, поскольку представлена на конкретном занятии в реальном времени.
  • non-blocking Презентация
    Данный вид деятельности выполняется на занятии, при этом обязательно использование слайдов MS Power Point. Структура презентации определяется преподавателем, темы предоставляются студентам на выбор. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе. Презентация является элементом контроля, не подлежащим пересдаче, поскольку должна быть представлена на конкретном занятии.
  • non-blocking Ролевая игра/монолог
    Подготовленная ролевая игра/монологическое высказывание. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе.
  • non-blocking Тест
    Тест проверяет знания основных моделей и подходов к МКК. Тесты проводятся на занятиях. Работа оценивается на основании критериев оценки знаний и навыков, содержащихся в данной Программе.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (4 module)
    Орез. = 0,5*(0,25* Оауд + 0,25*·Орол.игра + 0,25*·Отест+ 0,25*·Опрез) + 0,5 *·Оэкз
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Warren, T.L. Cross-Cultural Communication: Perspectives in Theory and Practice / Thomas L. Warren. – Oxon; New York: Routledge: Taylor & Francis Group, 2017. – (Baywood's Technical Communications Series / ser. ed.: Charles H. Sides). – Текст: электронный // DB ProQuest Ebook Central (ebrary) [сайт].

Recommended Additional Bibliography

  • Brett, J.M. Negotiating Globally: How to Negotiate Deals, Resolve Disputes, and Make Decisions Across Cultural Boundaries / Jeanne M. Brett. – 3rd ed. – San Francisco: John Wiley & Sons, Inc., 2014. – 320 p. – ISBN 9781118602614. – Текст: электронный // DB ProQuest Ebook Central (ebrary) [сайт]. – URL: https://ebookcentral.proquest.com/lib/hselibrary-ebooks/reader.action?docID=1651185&query=negotiating%2Bglobally
  • Halverson, C.B. Effective Multicultural Teams: Theory and Practice / ed. by Claire B.Halverson, S. Aqeel Tirmizi. – Dordrecht: Springer Science + Business Media B.V., 2008. – 299 p. – (Advances in Group Decision and Negotiation; Vol. 3). – ISBN 9781402069567. – Текст: электронный // БД Springer Books [сайт]. – URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4020-6957-4
  • Hofstede, G.J. Exploring Culture: Exercises, Stories and Synthetic Cultures / Gert Jan Hofstede, Paul B. Pedersen, Geert H. Hofstede. – Yarmouth: Intercultural Press Inc, 2002. – 234 p. – ISBN 9781877864902. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=6723
  • Lewis, R.D. When Teams Collide: Managing the International Team Successfully / Richard D. Lewis. – London; Boston: Nicolas Brealey Publishing, 2012. – 321 p. – ISBN 9781904838357. - Текст: электронный // DB Books 24x7 [сайт]. – URL: https://library.books24x7.com/toc.aspx?bookid=47354
  • Moran, R.T. Managing Cultural Differences: Global Leadership Strategies for the 21st Century / Robert T. Moran, Philip R. Harris, Sarah V. Moran. – 7th ed. – Burlington; Oxford: Elsevier Inc., 2007. – 708 p. – (Managing Cultural Differences). – ISBN 978750682473. - Текст: электронный // DB ProQuest Ebook Central (ebrary) [сайт]. – URL: https://ebookcentral.proquest.com/lib/hselibrary-ebooks/reader.action?docID=3562904&query=Moran%252C%2BRobert%2BT
  • Багана Ж., Дзенс Н.И., Мельникова Ю.Н. - Основы теории межкультурной коммуникации: учебное пособие - Издательство "ФЛИНТА" - 2017 - 308с. - ISBN: 978-5-9765-2813-0 - Текст электронный // ЭБС ЛАНЬ - URL: https://e.lanbook.com/book/92727
  • Кулинич, М.А. Теория и практика межкультурной коммуникации : учебное пособие / М.А.Кулинич, О.А.Кострова. — 2-е изд., стер. — М.: ФЛИНТА, 2017. — 248 с. — ISBN 978-5-9765-2823-9. — Текст: электронный // ЭБС «Лань»: [сайт]. — URL: https://e.lanbook.com/reader/book/92713/#1 (дата обращения: 27.09.2019). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • под редакцией Л. Г. Викуловойи Е. Ф. Серебренниковой - Основы межкультурной коммуникации. Государственные и национально-культурные символы: учеб. пособие - Издательство "ФЛИНТА" - 2019 - 277с. - ISBN: 978-5-9765-4270-9 - Текст электронный // ЭБС ЛАНЬ - URL: https://e.lanbook.com/book/125170