• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Великокняжеские уставы

 
Устав князя Владимира. Оленинская редакция.
 
1. Во имя Отца, и Сына, и Святаго духа.
2. Се яз, князь великий Василей, нарицаемый Володимер, сын Святославль, внук Игорев (и) блаженыя Ольгы, усприал есмь крещение святое от греческых цареи Констянтина и Василия и Фотея патриарха, взях перваго митрополита Михаила на Киев и на всю Русь, иже крести всю землю Рускую.
3. И по том летом минувшим, создах церковь святую Богородицю и дах десятину к ней во всеи земли Рускои княжения от всего суда 10-тыи грош, ис торгу 10-тую неделю, из домов на всякое лето 10-е всякаго стада и всякаго живота чюднои матери Божии и чудному Спасу.
4. И по том возрех в греческии номоканун и обретох в нем, юже не подобает сих тяжь и судов судити князю, ни бояром, ни судьям его.
5. И сгадав аз со своею княгиною Анною и со своими детьми, дал есмь святой Богородици и митрополиту и всем епископом.
6. А ты не ступають ни дети мои, ни внуци мои, ни род мои в люди церковныя и во все суды.
7. И по всем городом дал есмь, и по погостом, и по свободам, где крестьяне суть.
8. А кто вступит на мое дание, суд мне с тем пред богом, а митрополиту проклинати его сбором. 
9. Дал есмь: роспуты, смильное, заставание, умыкание, пошибание, промежи мужем и женою о животе, или о племени, или о сватовстве поимутся, ведство, урекание, узлы, зелье, еретичество, зубоядение, иже отца и матерь бьют, или сын и дочи бьетася, иже истяжются о задници. 
10. Митрополичи люди церковныи: игумен, игумениа (поп, попадья), поповичеве, чернец, черница, дьякон, дьяконовая, проскурница, пономарь, вдовица, калика, стороник, задушный человек, прикладник, хромец, слепец, дьяк, и вси причетници церковныи.
11. Аще их кто внидет в вину, судити тех митрополиту и епископом опрочи мирян.
 
Устав князя Владимира. Синодальная редакция.
 
1. Во имя отца, и сына, и святаго духа.
2. Се яэ, князь   великий Василии, нарицаемы    Володимир, сын   Святославль,   внук   Игорев, блаженыя княгини Олгы, въсприал есмь  святое крещение   от   грецьскаго царя и от Фотия патриарха царегородьского, взях пьрваго митрополита Леона Киеву, иже крьсти всю землю Русьскую святымь крещеньемь.   
3. По томь же летом многым минувшем создах церковь святыя Богородица Десятиньную и дах ей десятину по всей земли Русьстеи ис княжения в сборную церковь от всего княжа суда десятую векшю, а ис торгу десятую неделю, а из домов на всяко лето от всякого стада и от всякого жита чудному Спасу и чюднеи его матери.  
4. По томьм разверзъше груцьскыи номоканон и обретохом в немь, оже не подобаеть сих судов и тяжь князю судити, ни бояром его, ни судьям. 
5. И яз, съгадав с своею княгинею с Анною и с своими детми, дал есмь ты суды церквам, митрополиту и всем пискупиям по Русьской земли.  
6. А по семь не надобе въступатися ни детем моим, ни внучатом, ни всему роду моему до века, ни в люди церковные, ни во все суды их. 
7. То все дал есмь по всем городом и по погостом, и по свободам, где нъ суть християне. 
8. И своим тиуном приказываю церковнаго суда, не обидети ни судити без владычня наместника. 
9. А се церковнии суди: роспуст, смилное, заставанье, пошибанье, умычка, промежи мужем и женою о животе, а племени или в сватьстве поимуться, ведьство, зилиничьство, потвори, чародеяния, волхвования, урекания три: бляднею и зельи, еретичьство, зубоежа, или сын отца бьеть, или матерь, или дчи, или снъха свекровь, братя или дети тяжються о задницю, церковная татба, мартвеци сволочать, крест посекуть или на стенах режють, скот или псы, или поткы без великы нужи въведет, или ино что неподобно церкви подееть, или два друга иметася бити, единого жена иметь за лоно другаго и роздавить, или кого застануть с четвароножиною, или кто молиться под овином, или в рощеньи, или у воды, или девка детя повьржеть.   
10. Те все суды церкви даны суть. Князю и бояром и судьям их в ты суды нельзе въступатися. 
11. То все дал есмь по пьрвых царев уряженъю и по все-леньскых святых семи зборов великых святитель.
12. Аже  кто  преобидить  нашь устав,  таковым  непроще­ным быти от закона божия и горе собе наследують.
13. А своим тиуном приказываю суда церковного не обидети и с суда давати 9 частии князю, а 10-я святей церкви.
14. А кто пообидить суд церковный, платити ему собою, а перед богомь тому же отвечати на страшнем суде пред тмами ангел, иде же когождо дела не   скрыються  благая или злая, иде же не поможеть никто же кому, но токмо правдаизбавить от вторыя смерти, от вечныа мукы, от хрещения не-спасенаго,   от   огня  негасимаго. Господь  рече:   в   день  месть въздамь сдержащим неправду в разуме, тех огнь не угаснеть и червь их не умреть, створшим же благая — в жизнь и в ра­дость и неизреченную. А створшим алая в въскрешенье су­да, им же рече, неизмолим суд обрести.
15. Еже   искони  уставлено есть и поручено святым епископьям городьскые и торговые всякая мерила и спуды извесы, ставила, от бога тако искони уставлено епискупу  блюсти бес пакости, ни умалити, ни умножити, за все то дати ему слово в день суда великого, яко же и о душах человеческах.
16. А се церковные люди : игумен, поп, дьякон, дети их, попадия и кто в клиросе, игуменья, чернець, черница, проскурница, паломник, лечець, прощеник, задушьныи человек, стороник, слепець, хромець. Манастыреве, болнице, гостинници,  странноприимнице.
П. То люди церковные, богаделные. Митрополит или  епискуп ведает межи ими суд, или обида или котора, или  вражда, или задница.
18. Аже будеть иному человеку с тымь человекомь речь, то обчии суд.
19. Кто преступить си правила, яко же есмы управили по святых отець правилом и пьрвых царев управленью, кто иметь  преступати правила си, или дети мои, или правнучата, или  в котором городе наместник, или тиун, или или  кто  иныи,  да  будуть  прокляти в сии век и в будущий семию зборов святых отець вселенскых.
 
Устав князя Ярослава. Пространная редакция.
 
1. А се аз, князь великыи Ярослав, сын Володимеров, по данию отца своего сгадал есмь с митрополитом киевским и всея Руси Иларионом, сложихом греческыи номоканон; еже не подобаеть сих тяж судити князю, ни бояром его, ни судиям его, дал есмь митрополиту и епископом: роспусты по всем городом, 10-ю неделю мыта к церкви и к митрополиту, а людем его не даяти мыта нигде; осминечье дал есми.
2. Аще кто умчить девку или насилить, аще боярская дочи будеть, за сором ей 5 гривен злата, а митрополиту 5 гривен золота; аще будеть менших бояр, гривна золота ей, а митрополиту гривна золота; а добрых людей будеть, за сором рубль, а митрополиту рубль; на умыцех по 60 митрополиту, а князь их казнить.
3. Аще кто пошибаеть боярскую дочерь или боярскую жену, за сором ей 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота; а меньших бояр — гривна золота, а митрополиту — гривна золота; нарочитых людей — два рубля, а митрополиту два рубля; простыи чади — 12 гривен кун, а митрополи-зо ту 12 гривен, а князь казнитель
4. Аще же пустить боярин жену великых бояр, за сором ей 300 гривен, а митрополиту 5 гривен золота, а менших бояр гривна золота, а митрополиту гривна золота; а нарочитых людии 2 рубля, а митрополиту 2 рубля; простои чади 12 гривен, а митрополиту 12 гривен, а князь казнить.
5. Аще же девка блядеть или дитяти добудеть у отца, у матери или вдовою, обличивше, пояти ю в дом церковный.
6. Тако же и женка без своего мужа или при мужи дитяти добудеть, да погубить, или в свиньи ввержетъ, или утопить, обличивши, пояти (и) в дом церковный, а чим ю паки род окупить.
7. Аже девка засядеть великих бояр, митрополиту 5 гривен золота, а менших бояр — гривна золота, а нарочитых людии — 12 гривен, а простои чади рубль.
8. Аже муж от жены блядеть, митрополиту нет кун, князь казнити.
9. Аже муж оженится иною женою, а с старою не роспустится, митрополиту вина, молодую поняти в дом церковны(и), а с старою жити.
10. Аже поидеть жена от своего мужа за иныи муж или иметь блясти от мужа, ту жену поняти в дом церковный, а новоженя в продажи митрополиту.
11. Аще будеть жене лихыи недуг, или слепа, или долгая болезнь, про то еа не пустити.
12. Тако же и жене нелзе пустити мужа.
1З. Аще кум с кумою блуд створить, митрополиту 12 гривен, а опитемии указание от бога.
14. Аще кто зажжеть гумно, или двор, или иное что, митрополиту 40 гривен, а опитемию подоимуть, а князь казнить.
15. Аще кто с сестрою блуд створить, митрополиту 40 гривен, а во опитемии указано по закону.
16. Аще ближний род поимется, митрополиту 40 гривен, а их разлучити, а опитемию приимуть.
17. Аще кто иметь две жены водити, митрополиту 20 гривен, а которая подлегла, тую пояти в дом церковный, а первую жену держати по закону. Иметь ли лихо ею держати, казнью казнити.
18. Аще муж роспустится с женою по своей воли, а будеть ли венчальная, и дадять митрополиту 12 гривен, будеть ли невенчальная, митрополиту 6 гривен.
19. Аще жидовин или бесерменин будеть с рускою, на иноязычницех митрополиту 50 гривен, а рускую поняти в дом церковный.
20. Аще кто блудить с черницею, митрополиту 40 гривен, а во епитемию вложити.
21. Аще ли кто с животиною блуд створить, митрополиту 12 гривен, а во опитемии и в казни.
22. Аще свекор с снохою блудить, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимутъ по закону.
23. Аще кто з двема сестрама в блуд владеть, митрополиту 12 гривен.
24. Аще кто с падчерицею блудить, митрополиту 12 гривен.
25. Аще деверь с ятровию впадеть, митрополиту 12 гривен.
26. Аще кто с мачехою в блуд впадеть, митрополиту 12 гривен.
27. Аще два брата с единою женою, митрополиту 30 гривен, а женку поняти в дом церковный.
28. Аще отец с дочерию впадеть в блуд, митрополиту 40 гривен, а опитемию приимуть по закону.
29. Аще девка не въсхощеть замуж, то отец и мати силою дадять. А что девка учинить над собою, то отец и мати митрополиту в вине.
30. Аще кто зоветь чюжую жену блядию, а будеть бояръская жена великых бояр, за сором 5 гривен золота, а митрополиту 5 гривен золота, а князь казнить; а будеть меньших бояр — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; оже будеть городскых людей — 3 гривны золота, а митрополиту рубль; селенце — 60 резан, а митрополиту 3 гривны.
31. Аще кто пострижеть кому голову или бороду, митрополиту 12 гривен, а князь казнить.
32. Аще муж иметь красти конопле или лен и всякое жито, митрополиту 12 гривен. Тако же и женка.
33. Аще муж крадеть белыа порты, или портища, или полотны, и митрополиту 3 гривны, и тако же и женка.
34. Аще кто иметь красти сватебное и сгородное — все митрополиту.
35. Про девку сыр краявши, за сором ей 3 гривны, а что потеряно, тое заплатити, а митрополиту о гривен, а князь казнить.
36. Аще жена мужа крадеть и обличити ю, митрополиту 3 гривны, а муж казнить ю, и про то не разлучити.
37. Аще кто клеть крадеть, тако же творять.
38. Аще жена будеть чародеица, наузнииа, или волхва, или зелейница, муж, доличив, казнить ю, а не лишиться.
39. Аще мужа два бьетася женьскы, любо одереть, любо укусить, митрополиту 12 гривен.
40. Аще жена бьеть мужа, митрополиту 3 гривны.
41. И жене две бьется, митрополиту 6 гривен на виноватой.
42. Аще который муж бьеть чюжюю жену, за сором ей по закону, а митрополиту 6 гривен.
43. Аще ли сын биеть отца или матерь, да казнять его волостельскою казнию, а митрополиту в дом церковный та-кий отрок.
44. Иже чернець или черница впадеть в блуд, тех судити митрополиту.
45. Тако же или поп, или попадиа, или проскурница,а впадуть в блуд, тех судити митрополиту опроче миру, а въ что их осудить, волен.
46. Аще поп, или чернец, или черница упиеться без времени, митрополиту в вине.
47. Аще кто что поганое съясть по своей воли, или кобылину, или медведину, или ино что отреченое, митрополиту в вине и в казни.
48. Иже поп дети крестить в чюжем уезде иного попа, раз-пси нижа или при болезни, а что створить крешеньское не во своем уезде, митрополиту в вине.
49. С некрещеным, ни иноязычником, или от нашего языка будеть с некрещеным, ведая ясть и пиеть, митрополиту в вине.
50. Аще кто с отлученым ясть и пиеть, да будеть сам отлучен.
51. Аще кто с бесерменкою или с жидовкою блуд створить, а не лишиться — церкви отлучиться и христьян, а митрополиту 12 гривен.
52. Аще чернец или черница (рос)стрижються, митрополиту 40.
53. А сими винами разлучити мужа с женою.
1). А се первая вина. Услышить жена от иных людей, что думати на царя или на князя, а мужу своему не скажеть, а опосли обличиться — розлучити.
2). А се вторая вина, оже муж застанеть свою жену с любодеем или учинить на ню послухы и исправу, разлучити.
3). А се 3-я вина, аще подумаеть жена на своего мужа или зелием, или инеми людьми, или иметь что ведати мужа еа хотять убити, а мужу своему не скажеть, а опосле объявиться, и разлучити и.
4). А се 4-я вина, аще без мужня слова иметь с чюжи-ми людьми ходити, или пити, или ясти, или опроче мужа своего спати, потом обьявиться, разлучити и.
5). А се 5-я вина, оже иметь опроче мужа ходити по игрищам, или в дни, или в нощи, а не послушати иметь, розлучити и.
6). А се 6-я вина, оже жена на мужа наведеть тати, велить покрасти, или сама покрадеть, или товар, или церковь покрадши, инем подаеть, про то разлучити.
54. А что ся дееть в монастырьскых делех, в церковных, в самех монастырех, да не вступаеться князь, ни волостель, безатщина приидеть к волостелю митрополичю.
55. Аще кто устав мой и уставление мое порушить, или сынове мои, или внуци мои, или правнуци мои, или от рода моего кто, или от рода боярьскаго бояр моих, а вступягь в суд митрополич, что есмь дал митрополиту церковный суды, епискупом, по правилом святых отец, судивше, казнити по закону.
56. А хто иметь судити, станеть съ мною на страшнем суде пред богом, и да будеть не нем клятва сеятых отец 300 и 18, иже в Никии и всех святых. Аминь.
 
Выверено по изданию: Российское законодательство X–XX вв. под общей редакцией О.И. Чистякова. Т.1. М.: Юридическая литература, 1984.