• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Особенности обучения


Преподаватели программы Маркетинг рассказывают о своих курсах и особенностях обучения.  

Узнать обо всех курсах программы Маркетинг вы можете в разделе Учебные курсы.


Фоменков Денис Александрович

к.э.н., доцент кафедры маркетинга

 

Marketing of Innovations (1 год обучения, на англ. яз.)

Innovations are becoming the main source of sustainable competitive advantage for companies around the world. As marketing deals with competitive advantage it should provide solid framework for innovations.  The course is for students that are interested in commercialization of innovations both in small entrepreneurial companies and large corporations. It’s heavily based on cases taken from different high-tech industries and cover such areas as classification of innovations from marketing perspective, new product development models, opportunity development, feasibility study, strategic market planning in high-tech firms, barriers to R&D-marketing collaboration, technology and product management, adoption and diffusion of innovations, factors affecting adoption of innovation, aligning market research with type of innovation and so on. This course will help you avoid serious marketing mistakes in commercialization of innovations and maximize marketing input at every stage of innovation process.

The main objective of the course is to provide you with contemporary marketing knowledge that allows you to make reasonable and appropriate marketing-related decisions in context of new product development and commercialization of innovations.  Finally you’ll be able to apply marketing tools and concepts to develop and deliver successful marketing strategies required for innovative new products and services. 

 Fomenkov - Marketing of High-Technology Products and Innovations (sample) (PDF, 2.43 Мб)

  


Здюмаев Алексей Александрович

консультант, генеральный директор «MMT»

 

Основы маркетинга (1 год обучения, адаптационный курс)

В настоящее время в Россию приходит настоящий маркетинговый бум. Наш рынок, пережил переход от плановой экономики к эпохе «дикого капитализма» - эры взрыва торговли и черных рынков. Переизбыток капитала привел к его «обелению», инвестициям в производство, бурному развитию промышленности, а точнее её реинкарнации из советского прошлого. Маркетинг в этот период должен был быть. И он был. Для вида, но не для фактического исполнения своих функций. Опережающий рост спроса на всех рынках, вкупе с низкой плотностью конкурентной среды позволял компаниям заигрываться. Маркетолог нанимался в компаниях где-то после уборщицы и системного администратора. Маркетологи в больших компаниях занимались освоением бюджетов, а в маленьких – рисованием лого и вывесок, экспериментами со сводными таблицами… 

Первый звонок прозвенел где-то в 2008-м…Резкое сокращение спроса, неготовность компаний к сокращению продаж и высокие затраты на фоне вторжения на российские рынки иностранных компаний с организованными бизнес-моделями и эффективной экономикой, привели к значительному усилению конкуренции, и заставили компании на наших рынках переосмыслить функцию маркетинга… 

Мой курс «Маркетинг» рассказывает о том, как управляться маркетингом в организации, в условиях нового российского рынка. Как преодолеть организационные барьеры. Как разработать многомерный бренд и эффективную маркетинговую стратегию. В моем курсе приведены полезные маркетинговые инструменты - лучшая практика в сфере маркетинга от иностранных компаний, адаптированная под российские реалии.

Кратко и полезно для компаний любого масштаба и размаха.



Александровский Сергей Владимирович

к.э.н., доцент кафедры маркетинга

 

Brand Management (1 год обучения, на англ.яз.)

Brands are valuable assets of a company and have a great influence on customer’s choice. Marketing budgets continue to grow, yet many companies still find it challenging to devote the proper time and resources to create profitable brand strategy. 'Brand management' course provides students with knowledge and skills to make better branding decisions in terms of strategy. It addresses key issues of brand management like building, managing and measuring brand equity. The course consists of weekly sessions and a brand audit assignment. The course is relevant to students pursuing a career in marketing and management.

 Alexandrovsky - 01_Brand management (sample) (PDF, 1.19 Мб)

  


Черноталов Антон

генеральный директор компании «Моризо»

 

воркшоп "Современные онлайн-инструменты продвижения", Научно-исследовательский семинар (1-2 год обучения) 

На семинаре мы будем обсуждать возможности применения современных онлайн-инструментов продвижения для решения бизнес- и маркетинговых задач. Я буду рассказывать о контекстной рекламе, технологиях программируемой покупки рекламы (real-time bidding), поисковой оптимизации, дисплейной рекламе и других современных инструментах. Вместе с вами мы разберем как работают эти онлайн-инструменты, какие задачи вы можете решать с их помощью и как выбрать онлайн-инструменты для собственного проекта или бизнеса. На примерах из российской и зарубежной практики мы проанализируем ключевые факторы успеха онлайн-кампаний с использованием конкретных онлайн-инструментов. После моего семинара вы сможете лучше понимать существующие тренды онлайн-продвижения и овладеете базовыми навыками планирования онлайн-кампаний с использованием современных инструментов.



Шушкин Михаил Александрович

д.э.н., доцент кафедры маркетинга

 

Стратегии в менеджменте: маркетинговые стратегии и развитие бизнеса (1 год обучения)

Происходящие в настоящий момент изменения выдвигают на первый план не вопросы выживания бизнеса в краткосрочном периоде (для большинства компаний такой вопрос уже решен), а вопросы его дальнейшего развития. Поэтому стратегии в менеджменте мы рассматриваем как «управление успехом организации».

В связи с этим, мы можем наблюдать рост интереса профессионального сообщества ко всему тому, что связано со стратегическим развитием фирмы. Знания и компетенции в области стратегического управления на сегодняшний день в России достаточно высоко востребованы и хорошо оплачиваются. Курс «Стратегии в менеджменте: маркетинговые стратегии и развитие бизнес» о том, как управлять успехом бизнеса. Область применения навыков полученных в результате освоения курса достаточно обширна.

Такие компетенции востребованы:

  • маркетологами,  при проведении маркетинговой аналитики и обосновании проектов выхода компании на новые рынки, и вывода новых продуктов;
  • менеджерами среднего и высшего уровня управления, при постановке целей развития возглавляемых ими подразделений;
  • предприниматели при выборе альтернатив развития бизнеса.

Мой курс включает в себя изучение популярных в зарубежной и отечественной практике маркетинговых подходов, таких как: теория фирм-газелей, концепция «Lovemarks», парадигма «Funky Business», инструменты партизанского маркетинга и айкидо-маркетинга, инструментарий бенчмаркинга, технология BrandMapping. В ходе прохождения практических занятий слушатели курсов участвуют в реальных проектах консалтинга, выполняемых сотрудниками кафедры маркетинга для внешних заказчиков. Это является залогом успешного освоения навыков маркетинговой аналитики. После успешного прохождения моего курса вы сможете: проводить анализ  структуры потребностей и емкости целевых рынков, сегментировать целевые аудитории потребителей, разрабатывать стратегию позиционирования  продуктов относительно конкурентов, обосновывать товарную, ценовую, сбытовую и коммуникационную стратегии.

 Шушкин - Маркетинговые стратегии и развитие бизнеса (sample) (PDF, 1.52 Мб)


 
Morozova Nadezhda

Procter&Gamble, Consumer and Market Knowledge Department, Europe and Middle East Africa (EMEA) region

 

 

workshop "Gaining Consumer Insights to Bring Them Into Actions", Научно-исследовательский семинар  (1-2 год обучения, на англ. яз.)

The workshop represents an advanced level of market research course which refers to its basics, but heavily focuses on the application of market research knowledge to real business challenges. This course has two objectives: 1) to show that consumer and market insights are the core of the corporate marketing strategy; 2) to apply critical thinking to the knowledge of market research. During the course we make a shift from research itself toward an activity of gaining consumer and market insights. Critical approach to the common myths that are associated with consumer and market research will enable you to succeed in different marketing related roles from brand management to market research. The course is focused on practical exercises to build skills that can be implemented just after leaving each class - both in academic papers and addressing business questions.

 

 Morozova - Gaining_Insights (sample) (PDF, 716 Кб)

 


Sergey Kandaurov

Director Product Management, Acronis USA

 

workshop on Product Management, Научно-исследовательский семинар (1 год обучения, на англ. яз.)

I’m Director Product Management at Acronis – a global company with headquarters in Boston Area, Massachusetts. Acronis develops and sells solutions for backup, disaster recovery, secure file sharing and data access (www.acronis.com). On my workshop I will share my experience of product management in a global context.



Dmitry Kuzin

associate professor

 

Management accounting: a marketing emphasis (2 год обучения, на англ.яз.)

This course focuses on support role management accounting in marketing decision making in modern business environment.  The goal of the course is to give students an understanding of integral role accounting systems in managerial decision making.  An important set of decisions made by managers, those of planning and control of operations, illustrate the decision-making process.  The use of accounting in the process is highlighted in the examples from practice experience of lecture. Elements of management accounting systems in operations are described through the basic questions of where, why, what, how, when, and who.  Within the answers to these questions, basic concepts key guidelines are presented.  Some key guidelines are consistent themes throughout the course: cost-benefit approach, budget variances and benchmarking, different costs for different purposes.

Pricing Decisions, Customer-Profitability Analysis, and Sales-Variance Analysis topics are included to improve marketing emphasis of this course. This course is supported by last editions of books, which hasn’t translated into Russian yet. Recommended books for basic reading widely spread in Europeans and American Universities.  Therefore, this course is useful for English-speaking students from different countries. The using of management accounting in the process is highlighted in the examples different levels of difficulty, including professional Certified Management Accountant (CMA) adapted tests.



Шайдакова Наталья

преподаватель

 

Consumer behavior (1 год обучения, на англ.яз.)

The course is devoted to the traditional and modern aspects of consumer behavior (such as rationality of choice, consumer socialization, monetary behavior, cross-cultural aspects).During the course students will get acquainted with marketing, sociological, psychological and cultural approaches to consumer behavior. Seminars will involve much of literature and research paper discussions. The course concentrates much on scientific research that could be useful in dealing with consumer in practice. During the course students will have a chance to undertake a study of consumer behavior on a set of various topics. After the completion of the course students will be able to implement different methods of consumer research and methods of influence on consumer behavior.
 

 Shaidakova - Consumer Behavior (sample) (PDF, 1.17 Мб)

 


Фоменков Денис Александрович

к.э.н., доцент кафедры маркетинга

 

Global governance and inter-cultural marketing (2 год обучения, на англ.яз.)

You know that products and services around the world are transcending national and political boundaries at incredible pace. Due to technological advances, particularly the diffusion of digital technologies and communication devices, the landscape of business has changed drastically creating a plethora of opportunities and challenges at the same time. Companies are now confronted by the rapid globalization of markets and competition that could favor the company to get benefits from unique worldwide brand identity and economies of scale in R&D, marketing, and manufacturing. However all these changes could bring down responsiveness to local markets, slow down most marketing decisions and make worldwide brands more vulnerable.

The environment that you face today  is one that is filled with complexity and contradictions. This requires global managers and especially marketers to possess a global perspective. A global manager needs to develop special set of knowledge, skills, and competencies allowing them to meet the changing, emerging, and increasingly complex conditions associated with globalization and intricately bound local markets.  Apart from a common set of traits, global marketer requires a set of specialized skills, capabilities, and competencies. It includes sensitivity to cultural diversity, ability to use technology, information systems, and telecommunications effectively to collect and integrate market information all around the world, understanding of cross-cultural issues that impact marketing activities, ability to scan of competitors on a global basis and so forth.

To master those skills, capabilities, and competencies we use heavily student-centered learning methods, with less use of direct instruction (chalk and talk). Classroom discussions (student with student and instructor with student), games, cooperative learning, guest lectures are the main teaching methods for the course. On guest lectures, you will learn contemporary knowledge and tools from prominent industry experts on such topics as global product management, global advertising and global marketing research. Among guest lecturers are top managers from Acronis, P&G, Intel and Unilever. As all experts are scattered all around the world we’ll use skype to connect them to our workshops. This course provides you with all rigor academic frameworks and models whose application in real world is shown through cases, projects, and outside speakers’ experience. The main deliverables of the course are tasks from guest speakers, country snapshot presentation, and final project on developing marketing plan for product launch in foreign markets.